قابل توجه واحدهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران برای ایجاد سامانه های جدید


هر ساله پروژه های متعددی در زمینه های مختلف فناوری اطلاعات شکل می گیرد و سازمان های مختلف بر اساس نیازهای حال و آینده خود اقدام به تعریف و پیاده سازی پروژه های مختلفی برای بهینه سازی عملکرد خود می کنند. پروژه های فناوری اطلاعات به دلیل ماهیت خود از جنبه های نو بودن آنها در ساختار سازمان ها و تخصصی بودن کار بسیار حساس هستند. یعنی در فاز نیاز سنجی و تعیین اولویت های سازمان باید بررسی ها و مطالعه های دقیق، کارشناسانه و آینده نگرانه ای صورت بگیرد. در اصول مدیریت پروژه نخستین مرحله و گام برای آغاز یک پروژه در سازمان، شامل فرآیندی کارشناسی برای بررسی وضع موجود سیستم ها و امکانات فعلی، بازنگری در ساختار سازمان بر اساس تحولات درونی و بیرونی، پیش بینی نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت و بررسی تعریف سرویس های جدیدی و قابلیت انطباق یا ارتقاء سرویس های قبلی به وسیله آنهاست. در کل مدیریت پروژه فناوری اطلاعات یا به دنبال ایجاد یک سیستم جدید بر اساس شرایط به وجود آمده وکارکردهای مورد نیاز سازمان است و یا در صدد بهینه سازی و ارتقاء سیستم های موجود برای تطبیق دادن روشها و سیستم های قبلی با نیازهای فعلی برای رسیدن به وضع مطلوب است. در هر دو رویکرد برای رسیدن به حداکثر بهره وری، باید مکانیسم ها و محدودیت های مختلفی همچون منابع انسانی، ابزارها، زمان، سرمایه، کیفیت و... را مورد توجه قرار دهیم . برای رسیدن به تمامی این اهداف و پاسخ به سوال های متعددی که پیش از آغاز هر پروژه در ذهن مدیران و مجریان پروژه نقش می بندد و برای جلوگیری از سوء تفاهم ها و برداشت های دوگانه و چند گانه از یک موضوع واحد و دست یابی به یک خط سیر مشخص و علمی برای پروژه لازم است تا در اولین گام نسبت به تهیه ی RFP اقدام شود.

با توجه به درخواست تعداد زيادي از واحد ها مبني بر داشتن سامانه هاي سفارشي، مديريت آمار و فناوري اطلاعات دانشگاه اقدام به تهیه يك سيستم مديريت فرآيند (سامانه ساز) با هدف مديريت متمركز، كاهش هزينه ها و امكان ايجاد سامانه هاي مختلف نموده است که در حال حاضر مورد استفاده قراردارد.
اين سيستم توانائي تعريف، طراحي، مدل سازي، اجرا و مديريت فرآيندها را به صورت نامحدود و با دسترسي هاي متفاوت دارد.
به همين منظور كارگاه هاي آموزشي كار با پانل مديريت نرم افزار شامل آموزش طراحی و پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و سامانه های فرآیندی با استفاده از نرم افزار سیستم مدیریت فرآیند تتیس در هشت کارگاه  سه ساعته  برای واحد های متقاضی به صورت رایگان برگزار شد تا افراد بتوانند با کسب مهارت های لازم نسبت به طراحی سامانه های مورد نیاز واحد خود بدون صرف هزینه اقدام نمایند.

در صورتی که واحدهای دیگر دانشگاه نیز تمایل به آشنايي با اين سيستم جهت راه اندازی سامانه های مورد نیاز واحد خود دارند می توانند درخواست خود را به صورت کتبی به این مدیریت ارسال نمایند تا بعد از به حد نصاب رسیدن تعداد متقاضیان مجددا کارگاه آموزشی برگزار گردد.

روش ایجاد سامانه برای واحد هایی که نماینده آنها مهارت لازم جهت ایجاد سامانه را دارند به شرح ذیل می باشد:

1-    تکمیل فرم درخواست ایجاد سامانه از طرف واحد متقاضی (فرم پيوست)
2-     تهيه  RFPبراي سامانه، در صورتی که نیاز به مشاوره با کارشناس جهت بررسی RFP و ایجاد سامانه دارید. (فرم پيوست)
3-    ارسال فرم و RFP به مدیریت آمار و فناوری اطلاعات از طریق سیستم اتوماسیون اداری
4-    ایجاد پروژه و دسترسی لازم از طرف مدیریت آمار و فناوری اطلاعات
5-    ارسال نامه ی اعلام نام کاربری و رمز عبور از طرف مدیریت آمار و فناوری اطلاعات به واحد مربوطه
6-    طراحی و پیاده سازی سامانه از طرف كارشناس آن واحد

روش ایجاد سامانه برای واحد هایی که تمایل دارند ایجاد سامانه از طرف شرکت و با صرف هزینه انجام شود به شرح ذیل می باشد:

1-    تکمیل فرم درخواست ایجاد سامانه از طرف واحد متقاضی (فرم پيوست)
2-    تهيه  RFPبراي ايجاد سامانه از طرف واحد متقاضی (فرم پيوست)
3-    ارسال RFP سامانه درخواستي به مدیریت آمار و فناوری اطلاعات جهت اعلام RFP به شرکت و استعلام هزینه
4-    ارسال پیش فاکتور به واحد متقاضی
5-    در صورت تاييد پيش فاكتور، انجام مراحل پياده سازي و راه اندازي سامانه توسط شركت



فرم های مورد نیاز از لینک های زیر قابل دانلود می باشد.
   دانلود : rfpform.docx           حجم فایل 14 KB
   دانلود : bpmsform.doc           حجم فایل 46 KB
   دانلود : bpmsform.pdf           حجم فایل 145 KB
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1656 | بازدید امروز : 102 | کل بازدید : 79347 | بازدیدکنندگان آنلاين : 4 | زمان بازدید : 6.7894